, , , ,

ارتباط تیپ های شخصیتی با سبک تدریس و یادگیری بر اساس مدل DISC

یکی از دغدغه ها و چالش های مدرسین حرفه ای در سازمانها نحوه ارتباط با فراگیران و مدیریت کلاس می باشد ، با توجه به دانش و تجربیات اینجانب در چندساله اخیر در زمینه آموزش و تدریس ، و مطالعه رفتار فراگیران و مدرسین در کلاس های درسی و آشنایی با مدل DiSC که یکی از کاربردی ترین و ساده ترین روش های شناخت تیپ های شخصیتی می باشد ، تصمیم به ارائه این مطلب برای مدیران و کارشناسان آموزشی در کنفرانس گرفتم .
با توجه به اینکه در مطالب قبلی موجود در سایت در خصوص ویژگی ها و خصوصیات رفتاری هر کدام از تیپ های شخصیتی DiSC یا افراد قرمز ، زرد ، سبز و آبی صحبت شده است در ادامه به شیوه های تدریس این گروه ها ، نحوه یادگیری و نقاط قوت و قابل بهبود در تدریس هر گروه پرداخته می شود . بی شک مباحث ارائه شده خالی از نقد و بهبود نیست و امیدوارم که دوستان با ارائه نقطه نظرات حرفه ای و کارشناسانه خود در جهت بهبود و تقویت مطالب تهیه شده همکاری نمایند .

نحوه تدریس D

•       افراد D  دوست دارند كه براي متقاعد كردن ديگران، تحقيقات را به چالش بكشند.
•        آن ها تمايل دارند كه بسيار موثر و قوي باشند.
•        مدرسین D، انظباط دهندگان قدرتمندی هستند.
•        آن ها كه اغلب اقتدارگرا هستند لازم است بينش هايشان اندكي ملايم تر باشند.
•       آن ها بايستي وقف كردن خود به تدریس را با مردم گرايي بيشتر تعديل كنند.

ویژگی های مدرسین D 

•       افرادی فعال و تكليف گرا هستند .
•       آن ها با خود و دیگران ، رو راست  هستند.
•        آن ها اغلب اگر باور كنند كه تصميمي غيرعاقلانه است آشكارا ديگران را به چالش مي كشند.
•        لازم است آن ها با محبت تر و مهربان تر باشند.
•        تصميم گيريشان اغلب دقيق است.
•        آن ها تمايل دارند بيشتر مقابله كنند، نه اين كه منتظر بمانند كه افراد با آن ها رو به رو شوند.
•        وقتي مردم پاسخ هاي صادقانه و سرراست مي خواهند آن ها مشاوران بزرگي هستند.

حوزه های رشد D 

مدرس D می بایست :
•          بكوشد تا يك شنونده فعال باشد
•          به نظريات ديگر اعضاي تيم توجه كند تا زمانی که همه به يك هم رايي برسند.
•           كم تر كنترل كننده و سلطه جو باشد
•          براي احساسات، عقايد و خواسته هاي ديگران ارزش بيشتري قايل باشد
•           براي روابط فردي انرژي بيشتري صرف كند
•           پشتيباني خود از ديگر اعضاي تيم را نشان بدهد
•           براي توضيح چراها، گفته ها و پيشنهادات خود وقت صرف كند
•          دوستانه تر و سهل الوصول تر باشد

سبکهای یادگیری D 

يادگيرنده حرکتی 
•          دوست دارد كه احساس كند تحت كنترل يادگيري است. ارائه قوي و احساسي و نه حساس و غيرعاقلانه را دوست دارند. به قدرتي كه او را وادار سازد شخصا با يادگيري رابطه برقرار كند بهترين پاسخ را مي دهد.
يادگيرنده ديداري 
•          مي خواهد پيشرفت و نتايج را ببيند. به ديدني هاي عملي بهترين پاسخ را مي دهد. درس هايي كه تحرك داشته يا نشان داده شوند را بهتر از درس هاي كتبي يا شفاهي ياد مي گيرد. يادگيري گروهي متواتر با مثال را دوست دارد.
يادگيرنده شنيداري 
•          به چالش ها و ارتباطات بي پرده بهتر گوش مي دهد. مي خواهد حقايق پايه و خلاصه شده را گوش دهد. دوست ندارد به داستان هاي طولاني اقتباسي گوش دهد. به نكات جدي بهترين پاسخ را مي دهد. وقتي دروس مستقيم و مطالبه كننده باشند بيشترين توجه را دارد.

 نحوه تدریسI

•       افرادی الهام بخش و با استعداد تدریس کردن می باشند .
•       آن ها بهترين داستان ها را مي گويند و از مثال های  روشني استفاده مي كنند.
•       مهارت هاي كلامي آن ها، مطالعات مجذوب كننده اي ايجاد می كند اما آن ها تمايل دارند كلاس هاي طولاني داشته باشند.
•       مدرسین I لازم است ، بيشتر براي زمان وظيفه شناس شوند.
•       آن ها همچنين براي فهم يك نكته، متن را طولاني تر مي كنند.
•        آن ها كه نگران اين هستند كه ديگران در مورد آن ها چه فكر مي كنند، اغلب برداشت هاي خوبي از خود به جاي مي گذارند.
•        به علت توانايي شگرفي كه براي برقراري ارتباط دارند، آن ها به خود مي بالند. مدرسین I در ميان جذاب ترین مربيان هستند

ویژگی های مدرسین I 

•       آن ها برای در ميان گذاشتن بينش ها و نگراني هايشان در مورد درست و نادرست هيجان زده مي شوند
•        آن ها بسيار بيانگر بوده، بسيار صحبت مي كنند و اغلب قضاوت بسيار خوبي را نشان مي دهند.
•       آن ها لازم است از مهارت هاي كلامي خود محافظت كنند و بياموزند كه بيشتر گوش دهند.
•        آن ها  وقتي موضوعی را به اشتراك مي گذارند، عملکردشان اغلب شگفت آور مي شود.

حوزه های رشد I 

 مدرس I  می بایست : 
•       قبل از اتخاذ تصميم، مزايا و معايب آن را ارزيابي كند، كم تر تكانشي باشد
•       بيشتر نتيجه گرا باشد
•        كنترل بر اعمال، كلمات و احساسات خود داشته باشد
•       بيشتر بر جزييات و حقايق تمركز كند
•        به خاطر داشته باشد كه سرعت خود را به خاطر ديگر اعضاي تيم كندتر كنيد
•        كم تر صحبت كند، بيشتر گوش كند
•        نظريات ديگر اعضاي تيم را در نظر بگيرد و ارزيابي كند
•        بر انجام كامل تكاليف تمركز كند

سبکهای یادگیری I 


يادگيرنده حرکتی 

•          مي خواهد بخشي از درس را احساس كند. يك رابطه احساسي با ارائه دهنده و نكته درس را دوست دارند. در يك گروه كه بتواند احساساتش را بيان كند، بيشترين يادگيري را دارد. ارتباطات صميمي نياز دارد.
يادگيرنده ديداري 
•          مي خواهد درس را از طريق نمايش يا نقش بازي كردن ببيند. دوست دارد با برون ريزي يا تجسم درس، مشاركت كند. وقتي مي تواند خود را در درس به تصوير بكشد بهتر ياد مي گيرد. در جستجوي تصوراتي است كه درس را توضيح مي دهند.
يادگيرنده شنيداري 
•          به ارتباطات مشتاقانه و هيجان انگيز بهتر پاسخ مي دهد. دوست دارد عبارات و توضيحاتي كه درس را زنده مي سازد، بشنود. لازم است يادگيري تاثيرگذاري بشنود كه خوش بيني را ترويج مي كند. از طريق داستان هاي خنده دار، درس را بهتر مي شنود.

نحوه تدریس S

•       افرادS  با رویکرد تدریس، محققان منظمي هستند.
•       آن ها دوست دارند قدم به قدم به طور يكنواخت تدریس نمایند.
•        تعليم ساده اما بينش آفرين آن ها اغلب فاقد هيجان است.
•       مدرسین S دوستان وفادار و با ايماني هستند
•       آن ها بايد بكوشند كه بيشتر علاقه مند به نتايج باشند تا روابط و الهام.
•       آن ها كه نگران هماهنگي و دقت هستند مي توانند بيش از حد شيرين بوده و به كندي دليل اين كه چرا چيزي درست است را بيان كنند. شما مي توانيد براي توضيحات كامل روي معلمان S حساب كنيد.

ویژگی های مدرسین S 

•       آن ها در مورد اكثر چيزها سخت گير و قوي نيستند اما بينش هاي منحصربه فردي در مورد درست و نادرست دارند.
•       آن ها اغلب به علت شيوه صادقانه و با ايمان برخورد با مشكلات، توسط ديگران مورد جستجو قرار مي گيرند.
•        آن ها نسبت به اكثر مردم آرام تر هستند اما وقتي نظراتشان را در ميان مي گذارند مردم شگفت زده مي شوند. آن ها فروتن هستند و لازم است بيشتر صحبت كنند.

حوزه های رشد S

 مدرس S   می بایست : 
•          بيشتر پذيراي تغييرات باشد
•           در تعاملات خود مستقيم تر باشد
•           بر اهداف كلي تيم و نه روندهاي خاص تمركز كند
•           به طور سودمندي مقابله كند
•          سرعت را براي رسیدن به اهداف افزايش بدهد
•           ابتكار بيشتري نشان بدهد
•           در بيان تفكرات، نظريات و احساسات كار كند

 سبکهای یادگیری S 


يادگيرنده حرکتی 

•          مي خواهد وقتي ياد مي گيرد احساس راحتي و امنيت داشته باشد.
•           به يادگيري بدون هیجان يا چالش بهتر پاسخ مي دهد.
•           دوست دارد كه همه به طور هماهنگ و با هم به عنوان يك خانواده ياد بگيرند.
•          لازم است درس را به روش فردي و خصوصي احساس كند.
يادگيرنده ديداري 
•          مي خواهد درس را از طريق زندگي ارائه دهند و واقعا تجربه كند.
•           با تجسم كردن درس به صورت بخشي از يك گروه كوچك بهتر ياد مي گيرد.
•          محيط هاي ديداري يكنواخت و پايدار را دوست دارد.
يادگيرنده شنيداري 
•          به ارائه هاي شيرين و ملايم بهتر گوش مي دهد.
•           ارتباطات قوي و سريع را دوست ندارد.
•          به كلمات پشتيباني كننده و امنيت گرا بهتر پاسخ مي دهد.
•           دوست دارد درس ها را در گروه هاي كوچك بشنود.
•           مي خواهد كلماتي بشنود كه درس را خوب، دلپسند و مورد توجه مي سازد.

نحوه تدریس  C

•       آن ها محققان بزرگي هستند.
•       آن ها كه مصمم به كشف عمق حقيقت مي باشند مي توانند به حد افراط درس دهند و بيش از حد به حقيقت متكي شوند.
•       مردم مدرسین C را شايسته اما خسته كننده مي يابند.
•       مدرسین C به عنوان متفكران انتقادي مي توانند طعنه زنندگان خوبي باشند.
•        مدرسین C وقتي حساس، هيجان زده و صبور باشند، مربيان بزرگي مي شوند.

ویژگی های مدرسین  C

 
•          آن ها تصميم گيرندگان محتاط و كند كه در نتیجه  قضاوت خوبي دارند می باشند.
•          آن ها بسيار تحليلي بوده و به درست و نادرست حساس مي باشند.
•           آن ها چندان برون گرا يا بيانگر نيستند.
•           آن ها ترجيح مي دهند كه تحقيق كنند و براي كشف عمق ، حقيقت را كنكاش كنند.
•          آن ها جزييات فراواني از نظراتشان را با افرادي كه از آن ها سوال كنند در ميان مي گذارند.
•          آن ها تمايلي ندارند كه به صورت داوطلبانه نظر خود را بيان دارند و اغلب بي توجه به نظر مي رسند.
•           آن ها بايد اشتياق و علاقه خود به افراد را افزايش دهند.

سبکهای یادگیری C 


يادگيرنده حرکتی 

•          مي خواهد به این نتیجه برسد كه درس شفاف و قابل درك است.
•          وقتي با ابزارهاي احساسي و عقلاني درس داده مي شود بهتر ياد مي گيرد.
•           تعادل بين حقايق و احساسات را مي خواهد.
•          دوست دارد از طريق ارائه هاي خودماني و در اينحال خردمندانه ياد بگيرد. لازم است احساس كند كه درس منطقي است.
يادگيرنده ديداري 
•          مي خواهد درس را ببيند نه اين كه فقط در مورد آن بشنود.
•           تجسم حقايق را دوست دارد. وقتي درس هاي تحقيق شده ارائه مي شوند، بهتر ياد مي گيرد.
•          لازم است  تصاوير و نمودارهايي در درس وجود داشته باشد.
يادگيرنده شنيداري 
•          به كلمات شفاف و دقيق بهتر گوش مي دهد.
•          دوست دارد درس هايي را بشنود كه چرا، چه، چه وقت و چه گونه را توضيح مي دهند.
•          مي خواهد ارتباطات صحيح و شايسته را بشنود.
•          علاقه اي به نمايش ندارد اما دوست دارد حقايق را بشنود. با توضيحات كامل بهتر ياد مي گيرد.

حوزه های رشد C 


مدرس C  می بایست : 

•          بر انجام كارهاي درست و نه فقط انجام درست كارها تمركز كند
•          كم تر از ايده ها و روش هاي ديگران انتقاد كند
•          براي انجام اهداف تيم سريع تر پاسخ بدهد
•           براي ايجاد رابطه با ديگر اعضاي تيم بكوشد
•           قاطع تر باشد
•           كم تر بر حقايق و بيشتر بر افراد تمركز كند
•           همراه با ديگر اعضاي تيم، ريسك كند

 

منبع : Moradimb.blogfa.com

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *